tiistai 18. lokakuuta 2016

Mene metsään - Se tekee hyvää



Niin ne vaan pimeimmät ajat alkaa olla ovilla. Monelle suomalaiselle tämä aika aiheuttaa kaikenmoista uupumista ja masennusta. Eikä mikään ihme. Onhan se ihan perseestä, kun valot sammutetaan moneksi kuukaudeksi ja sitten pitäs olla jotenkin pirun positiivinen ja virkee. Mulla on iän myötä inho pimeää aikaa kohtaan vaan kasvanut. Lisäks ne märät räntäkelit ja muut oheistoiminnot ei vaan nappaa yhtään. Jotenkin tässä on koetettava kumminkin ne positiiviset puolet repiä esiin. Elinan postauksessa aiemmin oli tästä samasta aiheesta. Innostuin tästä nyt itsekin kirjoittamaan kuunnellessani aamulla radiosta, kun puhuivat puiden halailusta ja metsän parantavasta voimasta :D

Keinot on monet. Mun mielestä on turha jäädä sitä pimeyttä pidemmäks aikaa urputtamaan. On vaan tehtävä asiat toisella tapaa, kun valoisaan vuodenaikaan. Ei se sen kummempaa. Piristetään itse itseämme ihastelemalla syksyn väriloistoa ja talvella iloitaan valkoisista hetkistä :) Jotkut viisaat ovat sanoneet, että talvella syntynyt olis jotenkin talvi-ihminen. Ei pidä paikkaansa mun kohdalla. Olen joulukuussa syntynyt ja rakastan kesää. Joulukin on kyl ihan jees :)


Metsä
Tuo postauksen otsikossa komeillut metsä on yksi parhaista. Näin syksyllä siitä saa vielä taloudellisenkin hyödyn keräämällä kaikki mahdollinen luonnon sato talteen. Koiranomistajana siinä tulee myös koiruuskin liikuteltua samalla, kun itse pörrää marjapusikossa. Mulla on aina, marja-ajan alusta lähtien pitkälle syksyyn (lumen tuloon saakka) autossa mukana marjaämpärit ja poimuri. Sienien keräämisessä tai niiden löytämisessä/näkemisessä oon vähän surkee. Enkä tunne sieniä kovin hyvin. Kanttarellit ja suppilovahverot lähtee kyllä aina mukaan, mikäli satun löytämään.
Jos et tykkää metsän antimista, niin silti se luonnossa olo ei varmasti mene hukkaan.
Ei luontoon moneksi tunniksi tarvitse mennä, jos tuntuu, ettei aikaa ole. Sen ajan puutteen kuulee usein syyksi.  Se on vaan jännä juttu metsään mennessä melko nopeasti unohtuu se aika, kiire ja kaikki muukin härdelli. Se kaikki mikä liittyy oravanpyörään, jossa jengi pyörii siinä uskossa, että sulkia tulee hattuun ropinalla, kun vaan sikana painaa duunii. Nouuu!

Aamutreeni
Treenaaminen on yks parhaista tavoista laittaa päivä kunnolla käyntiin. Oli se sitten sali, jumppa, jooga tai lenkki. Energiat on ihan toiset, kun aloittaa päivän omalla harrastuksellaan. Sitten voi illalla ihan huoletta duunin jälkeen maata sohvalla tai tehdä jotain muuta mieluista, kun on aamulla lähtenyt energisesti liikkeelle. Olettaen tietty, että duunit alkaa virka-aikaan tai myöhemmin päivällä. Sitten, jos töihin on mentävä aamukuudeksi, niin tämä vinkki ei ehkä oo se paras. Liikunta ja ulkoilu sisällytettävä kuitenkin päivään. Ihminen on luotu liikkumaan :)


Syksyinen iltapala


Terveellinen ravinto
Yksistään tästä aiheesta saa monta kirjoitusta aikaiseksi. Terveellinen ravinto jakaa myös mielipiteet voimakkaasti. Jonkun toisen mielestä terveellinen ei oo mun mielestä terveellinen ja toisinpäin. Tähän ihan lyhyesti. Itse suosin läpi vuoden Suomen luonnon antimia. Kerään pitkin kesää erityisesti mustikkaa ja puolukkaa. Torilta tai tiloilta mansikat ja muut marjat. Marjoista saa monenmoista smoothieta, välipalaa tai jälkkäriä. Valkoinen sokeri ja –jauhot ja prosessoitu ruoka ei kuulu mun ruokavalioon. Olen ihan itse itselläni tehnyt ihmiskokeen, mikä merkitys ravinnolla on jaksamiseen ja mielialaan. Postailen kivoja ohjeita teille myöhemmin :)
Suosin luomu ja lähiruokaa aina, kun mahdollista. Tässä olen ollut edelläkävijä. Vielä ennen tätä ”nykybuumia” muut pyöritteli silmiään mun luomuilulle, mutta kummasti on luomut ruvennut menemään pyörittelijöidenkin ostoskoriin. Mikä on aivan mahtava juttu, että luonnonmukaisissa tuotteissa alkaa olla jo ihan kivat valikoimat. Sama päätee luonnonkosmetiikkaan, mut kirjottelen siitäkin toiste.




Kaikki ihanat jutut elämässä - itsensä hemmottelu
Kynttilät, lukeminen, käsityöt, lemmikit, leikkokukat, kaikki kauniit asiat, ystävät, perhe, parisuhde, unelmointi, kiitollisuus, ruoan laitto jne. Kaikki ihan normaalit, arkiset asiat saa ihmisen hyvälle tuulelle ja piristymään niin halutessaan. Mun pointti on tässä se, että itseään voi arjessa hemmotella päivittäin. Se ei maksa mitään. Mä oon aina jäässä, joten lisään tuohon vielä villasukat ja muut ihanat lämpimät vaatteet. Elämä on paljon iisimpää, kun ei tartte palella. Mulla paleleminen vie keskittymiskyvynkin. Mieluummin on liikaa päällä, kun liian vähän. 

Hyvät yöunet
Nukkumisessa olen tosi huono, mutta unen parantamistavoissa sitäkin parempi. Magnesium on yksi tosi tärkeä juttu monelle kropan toiminnalle. Parantaa myös unen laatua. Myös uneen positiivisesti vaikuttavat yrttiteet ja illaksi sopivat ruoka-aineet ovat loistavia apuja unen laadun parantamiseen. Älylaitteet ja muut sähköiset ärsykkeet pois makuuhuoneesta. Perinteinen herätyskello herättäjäksi, niin puhelimen voi jättää makkarista kokonaan pois. Eikä niiden älylaitteiden äärellä saa olla ennen nukkumaanmenoa. Yksi tosi kiva juttu tässä pimeässä ajassa, että yöllä on oikeesti pimeetä. Kesällä valo öisin vaikeuttaa mun nukkumista.

Kirkasvalolamppu
Tähän turvaudun talvella aamuisin, kun meinaa olla hyytyminen päällä jo herätessä. Mulla on semmonen perus kirkasvalolamppu. Aamutoimia tehdessä onnistuu valohoito hyvin. Tai jos jumppailee kotosalla, niin siinä samalla. Illalla tästä valosta ei kannata nauttia, mikäli on huonouninen. Sillä on selkeesti piristävä vaikutus.

Itsensä kuuntelu ja rentoutuminen
Jos on semmoinen päivä tai päiviä, ettei jaksa tehdä mitään, niin onko pakko? Kuuntelee itseään vaikka sitten se sohva selässä,jos siitä mieli paranee :) 


Kääpiö nauttii aina lämmöstä ja rentoilusta. Oli kesä tai talvi :)

Nämä mun keinot ei ole missään paremmuusjärjestyksessä, vaan noudatan näitä kaikkia sikin sokin ja osa varmasti puuttuukin. Millä keinoin sä selätät pimeyden?

Ottakaa iisisti, kyllä se kesä sieltä taas tulee.Valoa kohti! ;)



<3 Heli <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti