keskiviikko 19. lokakuuta 2016

Mustikkahulluus - suomalaista superfoodia


Olin päivittänyt elokuun puolivälissä Instagramiin seuraavaa:
Länsi-Savo uutisoi alkuviikosta, että mustikka-aika on ohi. Voin kertoo, että ei oo! Mua odotti tämmöset mollukat mettäs 💙💜🌿 Siis Kouvolassa ainakin tätä herkkua vielä riittää 💙💜🌿 En ehdi tyhjentää joka mettää, joten käykää muutkin ☺️

Eilen kirjottelin ajatuksia metsän parantavasta voimasta ja muista itsensä piristämis keinoista pimeyden keskellä. Ruoka ja sen syöminen on tietty yks parhaista asioista elämässä. Sekin on mahtavaa, jos sen ruoan ihan itse keräilee tai peräti kasvattaa. Meillä Suomessa on ihan tolkuton määrä marjaa metsässä ja osa jääkin sinne. Mä oon aina hädissään, kun en ehdi keräämään kaikkee :D 

Tänä syksynä MUN marjamestoille änkes jotku thaimaalaiset joidenki haravoiden kans :o No ei syytä huoleen, he olivat oikein ystävällisiä ja marjoja jäi vielä mettään. Oli se vauhti niiden haravoiden kans kyllä hurja. Mun keräily on lähinnä haahuilua siihen verratuna.

Tässä pari päivää sitten kävin puolukassa. Yllättäen mun mustikka- ämpäri täyttyikin nopeammin. Onhan ne jo aika vetisiä, mutta vielä niitä riittää ja vieläpä ihan kerättävissä. Kaks kuukautta sitten sanomalehti jo julisti mustikka-ajan olevan ohi. Mulle ne kyllä kelpaa.

Mä laitan ne vetiset mustikat samantien soseeksi ja pakkaseen. Tai käytän suoraan smoothiehen taikka alla olevan ohjeen kaltaisesti :)

Mustikanvarvuista on lehdet hävinnyt, mutta marjat on ihan syöntikelpoisia :)


Marjakoira Iines :)

Herkuttelijana on ollut pakko keksiä terveellisempiä vaihtoehtoja herkutteluun. Mulle ei sovi mitkään sokerijälkkärit, pullat ja karkit. Siis kaikki teollinen moska, missä on sokeria, vehnää ja kaikenlaista prosessoitua rasvaa ei tee hyvää. Mun kroppa on niistä pitkään sekaisin. Erityisesti reagoi pää ja iho. Suolistohan se on mikä reagoi, mutta se näkyy noissa mainitsemissani paikoissa.
Olen kehitellyt kaikenmaailman sörsseleitä herkutteluun. 

Tää on yks mun suosikeistani. Oikein toimiva vaikkapa iltapalana. Lisäksi helppo, kun mikä.

Mustikka – raakakaakaomousse, 2 annosta

2dl Mustikoita
2 luomu avokadoa
1 luomu banaani
1-2dl Oatly luomu kaurajuomaa
3-4rkl raakakaakaojauhetta
1 rkl kylmäpuristettua kookosöljyä 
1-4rkl luomuhunajaa (maun mukaan)
Päälle koristeeksi marjoja, kookoslastuja, kaakaonibsejä, pähkinöitä tms.


  1. Kuori ja puolita banaani.
  2. Kuori avokadot ja poista kivet.
  3. Lisää hedelmälihat ja mustikat tehosekoittimeen.
  4. Mittaa sekaan kauramaito. 
  5. Soseuta seos matalalla teholla ja nosta tehoa hiljalleen, kunnes seos kulkee sulavasti kannussa. Kun mousse on tasaista, maistele. Lisää halutessasi hunajaa, jos kaipaat lisämakeutta.
  6. Koristele mustikoilla ja kaakaonibseillä.


Itse en välttämättä ole makeuttanut tätä millään. Jos on kovin makeaan tottunut, niin luomuhunajalla saa kivasti makeutta.



Tällä samalla ohjeella voit tehdä myös smoothien lisäämällä nestettä enemmän.


Mustikkaisin syysterkuin

Heli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti