sunnuntai 18. helmikuuta 2018

Haaveena oma koira – Kannattaako koira ottaa kasvattajalta vai adoptoida?



Minulla on hirveä koirakuume. Olen potenut sitä enenevässä määrin viime keväästä asti, kun muutimme omakotitaloon.
Olen halunnut oman koiran lapsesta asti. Pitkään halusin Valkoisen länsiylämaanterrierin tai Bichon frisen. Nyt haluaisin vain oman koiran.
Haluaisin koirasta kaverin, jonka kanssa voisi lenkkeillä niin ihmisten ilmoilla kuin metsässäkin. Tällä hetkellä haaveilen, että koiran voisi kouluttaa hajutunnistukseen (sanotaanko se noin?).
Koska taloudessa asuu muitakin kuin minä, koira ei saisi olla haukkuherkkä ja se osaisi rauhoittua myös omiin oloihinsa. Määrätietoisella koulutuksella pystyy varmasti myös jossain määrin vaikuttamaan näihin kriteereihin. :)
Koira olisi ensimmäinen omani, mutta ihan untuvikko en koirien kanssa ole. Kun asuin kämppikseni kanssa, hänellä oli oma koira, jota hoidin ja lenkkeilytin. Nyt myös vanhemmillani on kaksi koiraa, joita hoidan vanhempieni ollessa reissussa.

Haluaisinkin kysyä teiltä mielipiteitä koiran hankintaan liittyen. Olen kahden vaiheilla. Ottaakko koira kennelistä vai adoptoisiko koiran? Onko teillä kokemusta koiran adoptoinnista? Onko koira sopeutunut hyvin vai onko koiralla ollut traumoja? Kannattaako ensimmäiseksi koiraksi ottaa adoptiokoiraa? Minkä rotuisia koiria teidän kotoanne löytyy?

Olisiko teillä suositella minulle jotakin koirarotua? Mistä tiesitte olevanne valmiita koiranomistaaksi? Mikä mietitytti eniten ennen koiran hankkimista?

Suositelkaa muuten hyviä koiratietokirjoja :)


Tassuterveisin, Elina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti